Dworp!

DINSDAG 14 JANUARI 2014 (dag 1)
 
Om 08.50u verzamelde de hele klas in de Moerlandstraat om de bagage op de bus te laden. Om 9u vertrok de bus dan richting Dworp. Het was een vlotte busrit, ondanks het slechte weer. Mijn vriendinnen en ik zaten vooraan aan het raam in de dubbeldekker. We hadden er zin in...


Een dik uur later kwamen we aan in Dworp. We laadden onze bagage uit en zetten deze in een centrale opslagruimte. Daarna kregen we even tijd om ons toonmoment, zie tabblad 'muzomodule', voor te bereidden. Als iedereen al zijn materiaal, verkleedkledij en muziekinstrumenten had klaargenomen, verzamelden we in de danszaal. Daar openden onze vier muzo-lectoren de show. Ze hadden zelf ook een toonmoment voorbereidt om ons op deze manier in de stemming te brengen. Het was heel erg knap gemaakt, met een leuk digitaal decor. Daarna was het aan de studenten. Om de beurt traden de groepjes op. Ook werd elke groep achteraf geëvalueerd door een andere groep. Dit werd gedaan op verschillende muzische manieren: evalueren door een levend standbeeld te maken, evalueren met een slogan uit een reclamespotje, evalueren met een cocktail, evalueren met een kleur, evalueren met een gerecht, ... Hier onder vindt u enkele sfeerbeelden van de toonmomenten.

 


Als alle toonmomenten achter de rug waren, werden we verdeeld in 4 groepen:
- groep 1: vertellen (bij Ruth Van Uytvanck)
- groep 2: media (bij Stijn Van Lokeren)
- groep 3: bodypercussie (bij Siska Vergaert)
- groep 4: muziek (bij Katrien Van Stappen)

Ik zat in groep 3, bodypercussie. Het was een hele leuke workshop, waarin ik veel nieuwe werkvormen en opdrachten heb ontdekt. Zo stelden we onszelf voor aan de hand van een beweging: aan elke lettergreep van je naam werd een beweging gekoppeld. Bijvoorbeeld: E-va (klap-stamp). Als iedereen zich had voorgesteld werd het spelletje: ik ga op reis en ik neem mee gespeeld. Eén iemand zei zijn naam (met bewegingen) en iedereen deed dit na. Daarna was het aan de volgende. De hele groep beeldde dan eerst de naam van de eerste persoon uit en daarna van de tweede. Dan was het aan de derde persoon in rij, en zo voort... We leerden onder andere dat het voor kinderen heel gemakkelijk is om een beweging aan een persoon of aan een woord te koppelen.
 
Als deze workshop achter de rug was, was het tijd om te gaan eten. We aten patatjes met boontjes en een cordon bleu. Als dessertje kregen we een ijsje. Het smaakte echt, na zo'n lange dag.
 
Na het avondeten verzamelden we in één van de grote lokalen, voor de eerste avondactiviteit. We kregen dansles van Sepp. Hij leerde ons 'FUNK EN SOUL', zoals James Brown:
 
 
Sepp liet ons ook kennis maken met de 'SOUL TRAIN'. 
 
'FUNK EN SOUL' is een hele leuke, maar moeilijke én vermoeiende dansstijl. Wel ben ik blij dat ik tijdens deze module de kans kreeg om met deze dansstijl kennis te maken.


Als de avondactiviteit achter de rug was, was het tijd om even te gaan ontspannen in de bar. Ook daar werden de dansmoves van de 'funk en soul' nog ten volle ingeoefend!





 
WOENSDAG 15 JANUARI 2014 (dag 2)
 
Op de tweede Dworp-dag werden we verdeeld in 6 groepen. De helft hiervan kreeg de school 'Sint-Victor' toebedeeld, de andere helft kregen de 'Gemeenteschool van Dworp'. De drie groepen per school kregen een andere taak: de eerste groep ontfermde zich over de onderbouw (eerste, tweede, derde leerjaar), de tweede groep was het organisatieteam en de derde groep ontfermde zich over de bovenbouw (vierde, vijfde, zesde leerjaar). Ik zat, samen met Elise en Anneleen, in de derde groep (bovenbouw). We kregen een hele dag de tijd om een workshop te maken voor kinderen van de bovenbouw. Deze workshop zouden we de volgende dag (donderdag 16 januari) gaan uitvoeren in de lagere school.
 
Samen met Anneleen en Elise werkte ik een workshop uit rond het muzische domein 'BEELD'. De kinderen zouden in groepen worden verdeeld en zouden één soort materiaal krijgen (karton of plastieken buizen of plastieken zakken, ...) Hiermee zouden ze dan een kledingstuk moeten maken.
 
Vol enthousiasme begonnen we aan deze opdracht. We verzonnen een leuke sfeerschepping om de workshop te starten: we namen de kinderen mee in de teletijdmachine naar een modemuseum uit de jaren 60. Daar kwamen we tot de ontdekking dat de kledingstukken verdwenen waren. De baas van het museum zou heel boos op ons zijn moest hij dit ontdekken en daarom vroegen we de hulp van de kinderen. Zij zouden ons kunnen helpen om het modemuseum terug op te bouwen.
 
Als alle groepjes klaar waren met hun voorbereiding voor de workshops, verzamelden we opnieuw in één van de grote lokalen. Daar moesten we groepjes maken van 4 studenten en kregen we een filmpje te zien van 'de Hulk'.
 
 
We gingen tijdens deze avondactiviteit ons eigen monster maken. Zo moesten we op het domein onze 4 lectoren (+ 1 student) zoeken. Als we een van de vijf punten gevonden hadden kregen we een opdracht: een geluid verzinnen voor ons monster, een geur kiezen, een looppasje kiezen, ... Steeds als we de opdracht correct uitvoerden kregen we één ingrediënt. Op het einde van de activiteit moesten we dus 5 ingrediënten verzameld hebben. Het waren de ingrediënten van 'tiramisu'. Na de opdracht kregen we even de tijd om onze tiramisu te maken en op te eten. Mijn vriendinnen en ik maakten een overheerlijke tiramisu. Natuurlijk bewaarden we hem tot na het avondeten, want vlak na deze activiteit was het tijd om te gaan eten: vol-au-vent met frietjes! Mmm...
 
Na het avondeten, werden we verwacht in de bar. Daar werden we ingedeeld in kleine groepjes van drie studenten. Dit verdelen werd gedaan aan de hand van de 'random image chooser' van Smart Notebook. Ik vind dit een hele leuke manier om in groepen te verdelen! Er werd een quiz gespeeld, genaamd 'MUquiZO!' Er passeerden vragen uit elk muzische gebied en ook werden alle zintuigen betrokken. Zo kregen we onder andere een geur-, smaak-, voel-, zie- en hoortest. Ook als scoorde ik niet bij de besten, ik heb heel wat af gelachen bij deze quiz!
 
Na de quiz, zijn mijn kamergenoten en ik onmiddellijk in ons bed gekropen. Dit omdat er de volgende dag een grote taak op het programma stond...
 
DONDERDAG 16 JANUARI 2014 (dag 3)
 
Op de derde dag moesten we om 07.30u al aan het ontbijt zitten. Dit omdat we om stipt 08u vertrokken naar de lagere scholen. Om 08.45u leidde het organisatieteam de muzo-dag in. Zij verdeelden de leerlingen onder andere in groepen. In de voormiddag kregen we 4 verschillende groepjes, die we inleidden in de wereld van BEELD. Het was een hele drukke, maar leuke voormiddag. De leerlingen vertelden ons dat ze onze workshop heel erg leuk vonden en dat ze het tof vonden om met verschillende materialen te experimenteren. We evalueerden onze workshop aan de hand van onze muzische evaluatiekoffer.
 
In de namiddag kregen we opnieuw een groep leerlingen bij ons in de klas. Deze keer gaven we ze de opdracht om een volledige outfit te ontwerpen uit de jaren 60. De leerlingen deden dit met veel overgave en met veel enthousiasme. Het was echt een plezier om hen bezig te zien!
 
Als we 's avonds terug op het domein Destelheide aankwamen, waren we allemaal doodop. We hadden nog een uurtje voor het avondeten en kropen dan ook in ons bed, om een power-napke te doen. Na het avondeten, deden we allemaal onze jaren 60-outfit aan en gingen naar de filmzaal. Hier kregen we allerlei kortfilms te zien, per muzische domein, en moesten we stemmen op de film die wij het leukst vonden. Daarna werd het startsein gegeven voor de laatste dansavond!
 



 
We kropen moe, maar voldaan in ons bedje.
 
VRIJDAG 17 JANUARI 2014 (dag 4)
 
Na het ontbijt werden we verdeeld in twee groepen. In deze groepen evalueerden we het groepswerk van de voorbije dagen. Bij mijn groepje was de samenwerking perfect verlopen: we hadden de taken gelijk verdeeld en iedereen hield zich aan de afgesproken planning! Daarna stelden we in die twee zelfde groepen onze evaluatiekoffer voor. Iedereen kreeg 3 studenten om te evalueren. Dit vond ik zeer nuttig, omdat je op deze manier nog enkele leuke ideetjes opdeed.
 
Als alle evaluatiemomenten achter de rug waren, was het tijd om terug naar huis te gaan. Het waren 4 leuke en intensieve muzo-dagen!