DAG 1
Op dinsdag 7 januari maakte ik met de hele klas een uitstap naar Gent. We wisten helemaal nog niet wat er ons te wachten stond. Wel kregen we op voorhand de opdracht ons te verkleden als iemand uit de jaren '60. Ik typte dit even in op Google, zodat ik me beter een beeld zou kunnen vormen van wat mensen uit de jaren '60 droegen. Al gauw merkte ik op dat dit de tijd was van de HIPPIES! Gelukkig staat er op de zolder een grote verkleedkoffer. Al gauw vond ik een aantal oude kledingstukken die perfect passen binnen deze tijd. Hieronder ziet u het resultaat:
Op dinsdag 7 januari maakte ik met de hele klas een uitstap naar Gent. We wisten helemaal nog niet wat er ons te wachten stond. Wel kregen we op voorhand de opdracht ons te verkleden als iemand uit de jaren '60. Ik typte dit even in op Google, zodat ik me beter een beeld zou kunnen vormen van wat mensen uit de jaren '60 droegen. Al gauw merkte ik op dat dit de tijd was van de HIPPIES! Gelukkig staat er op de zolder een grote verkleedkoffer. Al gauw vond ik een aantal oude kledingstukken die perfect passen binnen deze tijd. Hieronder ziet u het resultaat:
In Gent aangekomen, vertelden de lectoren het thema van 'de module muzische school': DE GOLDEN SIXTIES. Ik vind dit echt een fantastisch thema om rond te werken. De muziek, de levensstijl, de mode, ... Alle aspecten van deze tijd fascineren me enorm. Er zijn ook heel veel muzo-activiteiten die hieraan gekoppeld kunnen worden. Tijdens de muzo-dagen die volgen, kregen we hiervoor reeds enorm veel tips. Deze vindt u verder op deze pagina.
DE GOLDEN SIXTIES |
De lectoren namen ons mee naar 'Het huis van Alijn'. Dit is een alledaags museum in een historisch monument in het Centrum van Gent, over het alledaagse leven in de twintigste eeuw. We werden in drie groepen verdeeld. Elke groep kreeg een andere opdracht. Na een uurtje werd er doorgeschoven.
Als eerste opdracht maakte ik met mijn groepje een stadswandeling door Gent. Hiervoor kregen we een iPad mee. Op deze iPad stond een powerpointvoorstelling, waarin de route beschreven werd. Ook kregen we tussendoor enkele opdrachten:
- Als eerste opdracht maakten we een ritmische compilatie met de voornamen van de groep. Ook kregen we de opdracht om een lied te maken/zingen over één groepslid. Dit was een hele leuke en grappige opdracht!
- Als we voorbij een Gentse muziekacademie liepen, kregen we de opdracht om onze eigen naam op een creatieve manier voor te stellen. Hierbij moesten we ons laten inspireren door de flowerpower van de jaren '60.
- We kregen een kortfilm te zien uit de jaren '60. Daarna was het onze beurt om met de tablet een kortfilm te maken.
Terug aangekomen bij het 'Huis van Alijn' werden we opgewacht door een gids. Zij nam ons mee doorheen het museum en vertelde allerlei boeiende verhalen en leuke weetjes over de twintigste eeuw. Omdat het thema 'de jaren '60' is, focuste zij zich op de jaren '50, '60, '70 en '80. Op deze manier konden we het eigenlijke thema beter kaderen. De rondleiding begon op de televisiezolder. Hier kregen we allerlei beelden te zien, die gemaakt waren in de jaren '60. Daarna nam de gids ons mee naar de verschillende museumkamers uit de bovengenoemde jaren. vanaf de jaren '70 begon ik een aantal dingen te herkennen uit mijn eigen kindertijd: de gameboy, de view-master, Barbie, ...
Als ook de rondleiding achter de rug was, werden we meegenomen naar het archief van het museum. Daar lagen allerlei boeken klaar over de jaren '60, waarin we konden snuisteren. Ook lagen er twee speelborden klaar, die gingen over de gouden tijd.
In de namiddag werden we meegenomen door de lectoren naar een tweede televisiezolder. Het was een heel gezellige ruimte met een groot scherm vooraan. We keken met de hele klas naar de musical 'Hair'. 'Hair' is een Amerikaans-Duitse muziekfilm uit 1979, gebaseerd op de gelijknamige theatermusical uit 1969. De film gaf een goed beeld van hoe de jaren '60 eruit zagen. Ook de liedjes die gezongen werden waren echte meezingers. Wel duurde de film enorm lang. Dit vond ik jammer, omdat we op deze manier de hele middag binnen zaten op een donkere zolder. Hier vindt u in ieder geval de trailer van de film:
Het was een geslaagde eerste muzo-dag, waarop we helemaal ondergedompeld werden in het thema! Ik keek reeds enorm uit naar de volgende dagen!
Het was een geslaagde eerste muzo-dag, waarop we helemaal ondergedompeld werden in het thema! Ik keek reeds enorm uit naar de volgende dagen!
DAG 2
Op de tweede muzo-dag werd onze groep verwacht in 'het Jeugdtheater Ondersteboven' in Sint-Niklaas. Hier zouden we in de voormiddag een muziek-workshop volgen en in de namiddag een drama-workshop.
DE EERSTE WORKSHOP: MUZIEK
Deze workshop werd gegeven door de lector muziek Katrien Van Stappen. Ze voorzag heel veel verschillende opdrachten, die te maken hadden met het thema, de jaren '60. De verschillende opdrachten worden hieronder opgesomd:
Voor een eerste opdracht, legde mevrouw Van Stappen enkele voorwerpen in de kring. Ze liet ons elk één voorwerp kiezen. Daarna zette ze het lied 'Tussen Maas en Waal' op van Boudewijn De Groot. Als we het voorwerp hoorden vernoemen dat we vast hadden, moesten we ons rechtzetten en een grote stoet vormen. Op deze manier marcheerden we door de hele ruimte. Het was een hilarische luisteropdracht, die in alle thema's geïntegreerd kan worden.
Als tweede opdracht schreven we zelf een muziekpartituur, die we achteraf ook naspeelden met een melodie-instrument. Tijdens de volgende opdracht werd ons het lied 'Happy Together' van 'Turtles' aangeleerd.
Een volgende opdracht was de verschillende delen van een lied visueel voorstellen met bloemen (flowerpower!). Ook dit is een oefening die je in veel verschillende domeinen kunt integreren!
Ook leerden we tijdens deze muzo-workshop een aantal akkoorden gitaar spelen. Pijnlijk voor de vingers, maar wel een leuke ervaring!
DE TWEEDE WORKSHOP: DRAMA
In de namiddag kregen we een workshop 'drama' van Stefan Van Guyse. We begonnen met het leukste opwarmingsspel dat ik ooit gespeeld heb. Ik heb geen idee hoe het spel heet, maar we hebben ons echt een bult gelachen. Het ging als volgt: alle studenten zaten in een kring. Eén persoon stond ik het midden van de kring, waardoor er één stoel vrij was. De persoon die links van de stoel zit, slaat op de lege stoel en zegt een naam van een student in de kring. De genoemde student loopt naar de stoel en gaat er op zitten. Ondertussen is er een nieuwe stoel vrijgekomen. Opnieuw slaat de persoon die hier links van zit op de stoel en noemt een naam. Zo gaat het spel verder. Natuurlijk wil de persoon die in het midden van de kring zit, ook zitten. Hij probeert op de lege stoel te gaan zitten, voor er een naam is genoemd. Als hem dit lukt, gaat de persoon die links van de lege stoel zit (en die dus te laat was met een naam te noemen), in het midden van de kring staan.
Als we goed opgewarmd waren, begonnen we met de eigenlijke workshop. Meneer Van Guyse vertelde ons dat theater spelen eigenlijk altijd een beetje liegen is. Je wilt namelijk dat je publiek gelooft dat jij op podium een andere persoon bent, dan dat je in werkelijk bent. We oefenden onze leugenaar-skills in aan de hand van enkele opdrachten:
- We stonden per twee over elkaar. We moesten naar elkaar toestappen en elkaar een hand geven op verschillende manieren: heel blij, heel kwaad, heel jaloers, ...
- We stonden opnieuw over elkaar in twee rijen. De rijen stonden dicht tegen elkaar. Ook de studenten stonden dicht tegen elkaar, zij aan zij. Er werd in één rij aan één leerling een twee euromunt gegeven. De andere rij moest dan raden welke student de twee euromunt gekregen had.
- We gingen per twee zitten en vertelden aan elkaar een straf verhaal (over ons eigen leven). Daarna ging de hele groep terug samenzitten. We gingen één voor één (in ons groepje van twee) naar voren en vertelden een verhaal. Ofwel werd het eigen verhaal verteld ofwel dat van de andere. 'Het publiek' moest dan raden of we ons eigen verhaal hadden verteld of elkaars verhaal.
Daarna werden de groepen gewisseld van ruimte. We moesten met onze groep een theaterstukje spelen in het andere decor. Dit was het decor van de andere groep, waarin wij een opvoering moesten doen:
Onze groep was het unaniem eens: het was een boot en we zouden een stukje uit de Titanic naspelen! Ook dit zorgde voor een leuke ervaring en komische filmbeelden:
Het was een zeer fijne, maar vermoeiende tweede muzo-dag!
DAG 3
Ook de derde muzo-dag stonden ons een aantal workshops te wachten: in de voormiddag een workshop 'media' en in de namiddag een workshop 'beeld'.
DE DERDE WORKSHOP: MEDIA
De derde workshop kregen we van Stijn Van Lokeren. Hij liet ons kennis maken enkele nieuwe apps:
- Pop Art:Met deze app kan je op een heel eenvoudige manier je eigen foto's omzetten in Pop Art.
- Songify: Met deze app zet je opgenomen, gesproken teksten om in een stukje rap-muziek.
- Starcomposer: Met deze app kan je zelf een muziekstuk creëren met zang, gitaar, piano, drum, ...
Als we deze applicaties uitgetest hadden, toonde meneer Van Lokeren ons enkele 'digitale decors'. Bijvoorbeeld:
Studio 100 - Alice in Wonderland (K3) |
DE VIERDE WORKSHOP: BEELD
Deze vierde, en laatste, workshop werd gegeven door Wien Bogaert. Zij maakt deel uit van de vzw 'Mooss' en kwam die namiddag met ons werken rond de jaren '60. We speelden opnieuw een kennismakingsspelletje. Iedereen stelde zichzelf voor aan de hand van een kledingstuk dat op die moment gedragen werd. Ik stelde me voor aan de hand van mijn hoge, zwarte broek die ik op die moment aanhad. Ik vertelde erover dat dat de broek is die ik het liefste draag, omdat ze zo gemakkelijk zit. Daarna deden we hetzelfde, maar deze keer vertelden we naar waar we het liefst op reis zouden gaan. Deze opdracht was moeilijker voor mij, omdat er nog zoveel plaatsen in de wereld zijn die ik zou willen bezoeken. Ik koos één van mijn droombestemmingen en vertelde over 'Nieuw-Zeeland'.
Daarna werd er op de grond een groot stuk papier gelegd. We gingen er allemaal rond zitten en kregen een verfborstel en een potje met zwarte lijm. Wien vertelde dat we een hoofdje moesten tekenen. Dit deden we allemaal. Er stonden 17 verschillende rondjes op het papier. Daarna kregen we de opdracht om door te schuiven. Als iedereen een stoel had opgeschoven, moesten we een bovenlijfje tekenen. Na een tweede keer doorgeschoven te hebben, een onderlijfje enzovoort. Op de duur stonden er 17 verschillende mannetjes op het papier, waaraan iedereen iets had bijgedragen.
We verzonnen het leven van het mannetje dat op dat moment voor ons lag. Dit werd aan elkaar verteld en er werd heel wat afgelachen. Het grote stuk papier werd buiten gelegd en we gingen over naar de volgende opdracht.
Het klaslokaal was verdeeld in 5 verschillende hoeken:
- een hoek met papier
- een hoek met apart materiaal
- een hoek met rietjes
- een hoek met plastieken zakken
- een hoek met plastieken buizen
We gingen per 3 of 4 studenten in een hoek staan. We kregen van Wien de opdracht om een bepaald kledingstuk te maken uit de jaren '60. We mochten enkel het materiaal gebruiken dat in onze hoek aanwezig was. Ook mochten we aanhechtingsmiddelen (lijm, plakband, nietjes, ...) gebruiken. Dit zijn enkele van de ontwerpen:
Tijdens de allerlaatste opdracht van de workshop ontwierpen we een volledige outfit. Ons model van dienst? Anneleen Michielsen!
DAG 4
Tijdens de voormiddag werd de opdracht uitgelegd die we zouden uitwerken tegen Dworp. De muzo-lectoren vertelden ons dat we in kleine groepjes van 4 studenten een workshop moesten uitwerken rond een werk van de kunstenaar Lichtenstein. Mijn groepje kreeg het werk: 'Varoom!'
We kregen de hele voormiddag de tijd om hieraan te werken. Mijn groepje en ik hadden dadelijk heel veel ideeën. Al snel hadden we een heel scenario in elkaar gestoken voor een toonmoment dat we tijdens de Dworp-dagen aan de andere studenten zullen tonen. Daarover dus meer, onder het tabblad 'Dworp'!
Tijdens de namiddag kwam er een spreker naar de campus. Hij vertelde ons allerlei nieuwigheden over het evalueren bij het vak 'Muzo'. Ook gaf hij ons een aantal goede ideeën rond het maken van een eigen evaluatiekoffer! Deze koffer wordt voorgesteld onder het tabblad 'Dworp'!